SKOLGATAN

SKOLGATAN
Här härjar jag 3-barnsmamma som började blogga för att berätta om vårat mellersta barn som har downs syndrom

onsdag 17 augusti 2011

Mätt och belåten




Idag testade jag Jennys västerbottenpaj med kantareller,jag tog bort degen och stekte bacon och hade i botten istället:)

Här kommer Jennys recept:

Om man vill ha deg så är det bara att välja valfritt recept.

Fyllning:
300-400 g färska kantareller
eller 200 g förvällda kantareller eller köpta i konservburk
25-50 g smör att steka i
1 st gul lök
3 st ägg
0,5 tsk salt
1 krm finmalen vitpeppar
3 dl crème fraiche
eller turkisk yoghurt
100 g (3 dl) riven ost t.ex. västerbottenost

Gör så här:
Stek svampen i ordentligt med smör. Salta gärna och peppra lite grann efter behag (angivna mått för salt och peppar i receptet avser äggsmeten.)
Stek på medelvärme eller något lägre i minst 10 minuter så att svampen blir genomstekt utan att bli bränd. Fördela svampen i pajskalet.

Hacka löken i småbitar. Stek löken i smör på medelvärme så att löken blir genomskinlig och genomstekt utan att bli bränd. Fördela löken i pajskalet.

Knäck äggen i en bunke och häll på saltet och vitpepparn. Rör med en sked snabbt ihop med crème fraiche till en jämn smet.

Riv osten och rör ner den i äggsmeten. Häll äggsmeten i pajskalet över svampen och löken och bred ut smeten så att den är jämnt fördelad och täcker svampen.

Grädda mitt i ugnen i 200°C i 25-30 minuter till gyllene färg. Det viktiga är att äggsmeten stelnat.


- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

Jenny H sa...

Ja visst är den mumsig! Lät gott med bacon i botten, det ska jag testa nästa gång!

Kramen!

Kristin sa...

Den tänkte jag laga på lördag på vår kräftskiva. Supergod
Kram

ylvisen sa...

Men Gud va gott!!! Fast jag hade nog föredragit med pajbotten. Ha ha när jag skrev pajbotten väljer iphonen åskvädren??

Svar: Nej har inget inplanerat besök hos tejpmannen, ev får han tejpa en gång nästa vecka men vi får se... Tackar som frågar!