SKOLGATAN

SKOLGATAN
Här härjar jag 3-barnsmamma som började blogga för att berätta om vårat mellersta barn som har downs syndrom

torsdag 3 december 2009

Bak


Ja så här ska mina kakor se ut när dom är klara,är inne i ugnen nu,hoppas dom blir bra. Har även gjort Leilas kolasnittar,lätta att göra och goda att äta,perfekt.
Jag har alltså bakat och rockat loss till mörbyligan,så jäkla bra är dom,Martin är inte hemma så jag kan sjunga med i låtarna för fullt:-)
Tack för Spotify,kul med gammal go musik!
Kakan på bilden heter Alladins drömkaka,hitta den på arla.
Här är receptet,jag kan ju inte säga om det är gott än men jag tror det:-)
16 st

3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula
Fyllning:2 ägg
500 g Kesella
1 dl strösocker
1 dl crème fraiche
1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av 1 citron

Gör så här
Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Vispa ihop äggen och rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Häll i pajformen. Grädda i mitten av ugnen 30 – 35 min. Låt kakan kallna och servera den i bitar eller rutor.
Superlätt ju!
Åtgärdsprogrammet för Ebbisen är färdigt,skönt att ha lite mål med hennes utveckling.
Idag har Emma,en arbetskamrat till mig varit här på fika,trevligt,hon är så rolig och snäll.
Bebisen i magen sparkar för fullt just nu,mysigt♥.

4 kommentarer:

Jenny H sa...

Så mumsiga de såg ut!! och avancerade... Kommer säkert smaka mumma!

Ja prisa spotify! MIN personliga låtlista på spotify lär ju vara den bästaste låtlista i hela världen!!! Där ligger bla dina "bak-kompisar" mörbyligan. Omöjligt att inte sjunga med, omöjligt att inte bli på gott humör. Omöjligt att misslyckas!

Nu får du natta din "inneboende" så ni får sova lite inatt innan du vaknar upp tidigt på fredagstimmen!
Själv ska jag iaf natta mig själv nu och försöka få min man och vår käraste katt i säng oxå.

Good night Sweden, wherever you are.

Skolgatan sa...

Ja din låtlista skulle jag vilja ha en titt på,är ju svårt att komma på vad man vill leta efter när man väl sitter här men mörbyligan går alltid hem:-)

Japp nu ska vi skära upp kakan och tjuvsmaka en kant,sen krypa ner under täcket.

Good night worlds greatest Jenny:-)

ylvisen sa...

Gud vad du bakar! En riktigt mamma!

Skönt att ha ett åtgärdprogram med lite mål!

Mysigt med sparkar! Jag känner oxå sparkar ibland men det är bara gaser....

kram

Marica sa...

Var kakan god? Kanske ska baka den till grabbarnas kalas i så fall :)
Ha en bra kväll!