SKOLGATAN

SKOLGATAN
Här härjar jag 3-barnsmamma som började blogga för att berätta om vårat mellersta barn som har downs syndrom

måndag 5 oktober 2009

Grekisk delikatesspanna (4 portioner)

2 Fläskfileer(ca 1 kg)
1,8kg potatis,i klyftor
1 röd paprika,strimlad
1 gul paprika,strimlad
3 tomater,skivade
1 burk fetaost i kuber

Marinad till fläskfilen:
3-4 pressade vitlöksklyftor
1-1 ½ dl olivolja
1-1 ½ tsk sambal olek
2 msk soja

Kall sås:
4dl turkisk yoghurt
4msk majonnäs
3pressade vitlöksklyftor
3 tsk italiensk salladskrydda
lite pressad lime och en skvätt honung

Gör så här:
Strimla fläskfileerna,blanda ihop marinaden och lägg i köttet,låt stå över natten.
Smörj en långpanna,lägg i potatisen,salta,grädda 220 grader i ca 10-15 min.
Ta ut pannan,lägg över köttet och marinaden,lök,paprikorna och överst tomaterna och fetaosten.
Sätt in i ugnen igen,ca 35-40 min.
Blanda ihop den kalla såsen och bjud tillsammans med en god sallad.

7 kommentarer:

ylvisen sa...

Ah, det lät gott, ska prova det till helgen!

Me like!

Kram

Malin E sa...

L't jättegott det må¨ste jag prova nån dag!
Bäst du passar dig för nattarbetarna imorogn bitti,jag har talat lite med dom nu men jag har bara talat för MIG så att du vet det...fniss...men de såg inte så glada ut när jag gick även om jag var väldigt snäll, tycker jag själv i alla fall. =o)
Kramen. =o)

marica sa...

Låter verkligen gott! Det får nog bli fredagsmaten här :)
KRAM

Anonym sa...

Tack för smarrigt recept. Låter som en grekisk pyttipanna...Den ska provlagas.

Jag kan tipsa om dagens inlägg på min blogg. Den handlar om övergivna Hjo;-)

Anette

ida sa...

SV: ååh,tack så mkt! ;)

Jenny H sa...

Lät mumsigt! Får testa det någon gång!

Kram!

sara sa...

ikväll ska jag köra detta receptet! =) Låter super gott!
Kram