SKOLGATAN

SKOLGATAN
Här härjar jag 3-barnsmamma som började blogga för att berätta om vårat mellersta barn som har downs syndrom

torsdag 8 april 2010

Förlossningsberättelse


Ca ½ timme gammal


1 dygn gammal


Igår 7 april 2010,vi hade tid för tillväxt ultraljud kl 9:30,jag hade lite små,små värkar under tiden och haft sen morgonen. Berättade det för läkaren som gjorde ul,som kände om jag hade öppnat mig men det hade inte hänt mycket,ca 1cm så det kunde fortfarande ta några dagar sa han. Bebisen beräknades väga 3005 gram.

Jag kände igen värkarna så vi vågade inte lämna Skövde,åkte till lite affärer,värkarna blev lite värre så jag satt kvar i bilen medans Martin kika lite. Vid halv 12 var vi hungriga,åkte till mc-drive och åt i bilen,jag sa att vi kanske ska åka hem fast inte vänta lika länge som med Ebba. Vi började åka lite,Martin tyckte vi skulle stanna 1 timme till i Skövde.

Värkarna blev ännu lite värre och jag tyckte vi kunde åka till förlossningen,var så trött så jag ville bara komma dit och få vila fast i trygghet. Kom till förlossningen 12:37,en sköterska kolla mitt blodtryck,jag fick en värk,inte alls så farlig vilket hon märkte men vi fick ändå gå till ett förlossningsrum för att det fanns ett ledigt,efter ca 10 min kom sköterskan igen och sa att vi skulle byta rum,fick ett vanligt med bara 2 sängar,utan lustgas. Jag gick och kissa,där kom det massa otäcka grejer och en riktig rejäl helvetes-värk(då ångra jag vad jag skrivit i messet Fia:-)). Sprang ut och slängde mig i sängen,fick ännu en värk och det kändes som bebben var på väg ut,sa åt Martin att ringa på larmet,ville ha lustgas.

Sköterskan kom in och sa att hon skulle känna om jag öppnat mig,hon stoppa dit handen och jag kände att hon kände huvudet,hon sa att jag kunde ta i om jag ville,nästa värk visste jag inte vart jag skulle ta vägen,dom körde in mig till förlossningssalen igen,fick lustgas-masken men det funka inte så den slängde jag,hängde mig i Martin och vråla av smärta,tog i 2 eller 3 krystar och ut kom en Mira på 3230 gram och 48 cm lång klockan 13:07. Vilken lycka!!

Tack för alla grattis-hälsningar!

16 kommentarer:

Jenny H sa...

Ja jösses... Man ryser när man läser... Du måste va bäst på att föda barn!

jennie sa...

Rekordmorsan du!!
Du kunde väl gjord det på lördag istället ;)

Anonym sa...

Grattis Det blev som jag trodde =)
vilken sotis!! KRAM Lisa

Fisan sa...

Herregud, vilken drömförlossning! Ja, den där smärtan alltså, fy fan! Nästan så jag kunde ana den lite nu när jag läste det här.

Haha! Visste väl att du skulle ångra vad du skrev...

Emmas keramik sa...

Du är så jävla cool! Min idol när det gäller att föda barn :)
Tråkigt med lustgasen, det är ju det roligaste på hela förlossningen, förutom att få se bebben då förstos :)

JENNIE sa...

VAD SKREV DU TILL FIA?

Marica sa...

hååå vännen, ryser av det jag läser o gråter för jag är så lycklig för er skull! lite lustgas hade ju inte skadat men det gick ju bra ändå ;) jag kommer gärna o snosar nu någon dag (så snart jag får) de luktar ju såå gott nu de första dagarna <3 kramkramkram

Erika sa...

Vilken tur att du lyssnade till din intuition och att Martin vill avvakta lite där på slutet. Tänk om Mira kommit i bilen! Eller hemma på hallgolvet!

Fint namn hon fått!

ylvisen sa...

Jag gråter, så jävla coolt!

Kram igen, vet inte hur många du fått nu! :D

Anonym sa...

Stort grattis till lilla Mira!!! Finta namn! Hälsa dom stolta storasyskonen!
Kram Stina

Helene sa...

Å grattis grattis grattis :) Jätte fin liten tjej. Super fint namn. Å vad jag längtar. Kramkram Från helene

Anonym sa...

Grattis till er! Så jätte roligt att allt gått så fort å bra! Kram från oss i norr...Lisa, Teo Alex å Andreas

Sofia sa...

Stort grattis till flickan!! från Elias mamma på bruna:)

Sara sa...

De går undan när du ska ha barn har jag förstått! =) Hon ser så söt ut! Kramar Sara

Annelie sa...

Stort grattis Jessica! Låter som du är gjord till att föda barn!
Mira är ett jättefint namn, vet du vad det betyder på spanska? Det är en uppmaning att "titta/se/kolla". Man säger till någon "Mira" ungefär som "kolla där". Passar superbra som namn på en bebis då, Mira - som kolla vad fin hon är =)

Linda sa...

Grattis!