SKOLGATAN

SKOLGATAN
Här härjar jag 3-barnsmamma som började blogga för att berätta om vårat mellersta barn som har downs syndrom

söndag 18 januari 2009

Grattis Ebba!


Idag blir hon 3 år våran underbara prinsessa.


För 3 år sedan just nu låg vi inne i förlossninsrummet och hade fått beskedet,downs syndrom. Herregud vad det snurrade i mitt huvud,jag hade fått världens finaste tjej men hon var ju inte det jag hade tänkt mig. Jag undrade när jag skulle märka att hon var annorlunda,för när hon låg där i min famn så var hon ju min bebis,min helt underbara bebis. Hon var ju inget annorlunda,hon lukta bebis,hon bajsa bebisbajs och jag satt och titta på henne i timmar. Vi träffade en sköterska på bb som hade en egen ds-tös,hon sa att vi 6-7 mån börjar man märka skillnad när dom brukar lära sig sitta.

Vid 6 månader så hade redan alla dom där frågorna försvunnit,man lärde sig att det kommer i Ebbas takt och det är riktigt skönt. Man har inga krav på henne,klarar hon inte av en grej så tränar man extra på det men det är inte säkert hon klarar det ändå,men vad gör det. Är det nått hon klarar utan att man har förväntat sig det blir glädjen stor,klarar hon nått vi har tränat på i kanske ett halvår blir glädjen så stor så det går inte att beskriva. Ebbas liv är ett äventyr utan mallar som ska följas,en spännande resa.

Idag är jag bara tacksam över denna gåva vi fått,hon är så underbar det går inte beskriva i ord min känsla till henne. Vi har även träffat nya vänner som jag aldrig skulle ha fått in i mitt liv annars. Tänk att en sån liten tjej kan ge så mycket kärlek och känslor. Idag blir prinsessan 3 år,grattis mammas älskling!

32 kommentarer:

Lena sa...

Grattis kramar i massor från Linnéa o Agnes och deras mamma Lena kommer här på den stora dagen.

GRATTIS EBBA!

Anonym sa...

HIPP HIPP HURRA!
Säger vi till lilla EBBA
som blir 3 år idag!

Massor med Födelsedagskramar
Till en bedårande liten Prinsessa från oss alla här i Köping!

*Kramar om*

*****************

Ps! Gjorde en lite grej till Ebba i Hannas inlägg.

Anonym sa...

GRATTIS PÅ STORA DAGEN EBBA!!!!!

VI GILLAR DIG SKARPT :-) !

Ses senare!

Många grattiskramar från oss!

(Jag lånade en liten bild på Ebba till min MSN dagen till ära.. Hoppas det var ok!)

Anonym sa...

Jenny H & Mojje....?

jaja, tryckfelsnisse smög sig visst in...
Jenny H o Mojje skulle de ju bara va!

ylvisen sa...

Stort GRATTIS till världens coolaste tjej! Fint skrivet, skriver under på allt! KRAM från oss i Västerås

Skolgatan sa...

Tack Lena för grattiskramarna säger Ebba.

Kram

Skolgatan sa...

Tack puffeltufflan,vad gullig du är som skrev om Ebba på din blogg:-)


Grattis till stora Hanna,en lika fin prinsessa!

*kramar om hårt*

Skolgatan sa...

Tack Jenny och Mojje!

Ses sen,helt ok att du lånade en bild,det får du mer än gärna:-)

KRAM

Skolgatan sa...

Hej Ylvisen och tack!

Det är ju vänner som er vi funnit genom Ebbas ankomst!

Kram

Anonym sa...

Hååå vad fint du har skrivit,, mina tårar rinner!!!
GRATTIS till världens sötaste EBBA!!!!
Kramar!!!

Skolgatan sa...

Tack Marica,det är bara så jag känner:-)

Ebba tackar för grattishäsningen.

*kramar om länge*

Kerstin B sa...

Idag är ingen vanlig dag idag är Ebbas 3 års dag!
Grattis Ebba!
Kramar
Clara med familj

Skolgatan sa...

Tack,tack Clara med familj:-)

Kram

Marika sa...

Stort GRATTIS Ebba, hoppas att vi får träffas någon gång!

Krama från William och mamma Marika.

Skolgatan sa...

Tack Marika!

Ja det vore jättekul,vi får fixa en träff,Örebro var det va? Skulle vara kul att hälsa på och gå till er öppna förskola sen en sväng till lager 157 är aldrig fel. Jag vet en till som säkert hänger på(ylvisen:-))

KRAM

Grodansmamma sa...

Hipp Hipp Hurra från alla oss!! Elsa skickar en extra grattiskram till Ebba. Hoppas att hon har/får en underbar 3-års dag som bara är hennes.

Emmas keramik sa...

Grattis Ebba!!!
Ett jätte stort grattis till Ebba från Emma, Andreas, Tuva och Alva.

Vi blev så glada när vi såg Ebba i tidnngen, jätte fin. Det är ju höjdpunkterna med Hjotidningen när man känner igen någon :)

Jätte fint skrivet också.
Puss

Skolgatan sa...

Tack grodansmamma och speciellt Elsa:-)

Kram

Skolgatan sa...

Tack Emma,Andreas,Tuva och Alva:-)

Vi borde ses snart.

Puss

Anonym sa...

Hurra för Ebba idag!

Grattis på födelsedagen önskar Thea och mamma Malin

ylvisen sa...

Jaaaaaaaaaa jag vill vara med och leka och shoppa!

Kräm :O)

Skolgatan sa...

Tack så mycket Malin och Thea!

Kramar från en trött Ebba:-)

Skolgatan sa...

Ja Ylva jag vet:-)

Men allvarligt vi borde åka till Örebro?

KRAM

Carina - den gråa pippin sa...

Grattis Ebba på din 3-års dag!!!

Jätte många kramar från Carina o Co i Västerås.

Pssst.... sa ni shoppa i Örebro!?!?!? Det är ju inte alls långt härifrån.....

Skolgatan sa...

Tack,tack Carina o co:-)

Nej ni har ju inte långt till Örebro och jag har inte heller så långt,du får hänga med vet ja!

Kram

Carina - den gråa pippin sa...

Tack och bock!
Det gör jag gärna.

Tjoa till bara så klämmer jag in det i kalendern.

Anonym sa...

Vet du Jessica när jag läser vad du skrivit om lilla Ebba så vet jag ännu mer än förut att jag också har fött en liten prinsessa.OO jag kan knappt läsa med tårfyllda ögon.Kramar mor

Anonym sa...

Hej! En lite sen födelsedagshälsning till en underbar unge som har hjälpt mig såå mycket de här senaste åren. (en sak hon kunde direkt, utan någon träning...) Blev så rörd av det du skrivit, sen när jag läste vad din mamma skrev snörde hela hjärtat ihop sig. Så fint!! Jag skickade ett mail, Meja ska på röntgen idag så jag kan inte idag eller imorgon. Vi hörs om en annan dag. Kram Johanna

Skolgatan sa...

Men mamma då vad gullig du är:-)

Puss och kram

Skolgatan sa...

Ebba tackar Johanna och vi tackar också för att du fanns när Ebba skulle börja på dagis,det var ju en av dom oroväckande frågorna man hade i början,det löste sig ju också utan problem mycket tack vare dig!

KRAM

Anonym sa...

Lilla hjärtat vilken fin dag du verkar ha haft!Du ger så många människor så mycket goda känslor och tankar och du är en viktig person så liten du är för oss alla som träffar dej.Och vilken fantastisk mamma du har(pappa också men han har svårare att få fram det)hon förmedlar känslor och tankar på ett fantastiskt sätt!Grattis till din prinsessa Britt jag är jättelycklig att hon fångade min lille prins!!!!Massor av kramar till er alla på Skolgatan. Farmor

Skolgatan sa...

Tack farmor vad fint du skriver:-)

Hoppas mms:et kom fram?

Kram