SKOLGATAN

SKOLGATAN
Här härjar jag 3-barnsmamma som började blogga för att berätta om vårat mellersta barn som har downs syndrom

tisdag 5 maj 2009

Denna dagen...

...blev inte som jag hade tänkt.

När jag slutade jobbet idag var jag helt slut,tar på krafteran att vara förkyld,tänkte åka hem,sätta på en film till barnen och lägga mig i soffan.

Men jag kom inte till ro,råkade kolla i min kalender och såg att det var teckenkurs idag,klockan var halv fyra och den började fem i Skövde,vi hade ju inte fixat barnvakt så Martin stanna hemma,jag hoppa in i duschen,tog på mig rena kläder,drog till apoteket och handlade ipren,nässpray,näsdukar,halstabletter och treo.

Kurera mig i bilen på väg in till Skövde,kom precis fram i tid. Kursen slutade klockan sju så då åkte jag till Maxi och STORhandlade,kom hem vid nio,plocka upp alla varor och nu klockan tio satte jag mig i soffan,phu!

Det var kul på kursen fast det bara var jag och en pappa till,vi hann gå igenom massa ord.
När vi sitter där så inser jag hur många tecken Ebba egentligen kan,det är så häftigt! Det var ganska mycket upprepning av gamla ord och Ebba kan faktiskt dom flesta. Idag var hon så söt när hon satt och åt,Lucas kom fram och tjata på henne och då tecknade hon "vänta" till honom,han fattade ju inte det men jag såg. Jättekul när hon fattar vad orden betyder och använder dom på rätt ställe:-)

Varför är det bra att använda TAKK?(Tecken som stöd)
• Tecken kräver mindre finmotorik än tal.
• TAKK använder flera sinnen.
• Tecken ökar koncentrationen.
• Tecken är mer konkreta än tal.
• Tecken tydliggör det talade språket.
• Tecken har man alltid med sig.
• Tecken dämpar den vuxnes talflöde.
• Tecken fungerar som en brygga mellan talet i omgivningen och det egna kroppsspråket.

4 kommentarer:

ylvisen sa...

Fy stackare, förstår att du blev helt slut!

Va duktig hon är Ebba, läxar upp brorsan!

kram

Anonym sa...

Jobbigt med förkylning. Kanske får bli en lekdate nästa vecka då. Vi har nyss blivit friska. Meja får ALLA baciller att fastna på henne just nu. Tecken är verkligen fantastiskt...va duktig hon är nu!!! Man blir stolt! Kram Johanna

Jenny H sa...

Ja tänk ibland blir inte dagen som man tänkt! Du måste ha däckat gott igår kväll!

Helt underbart när man ser att Ebba liksom använder tecken spontant! "Tack" är ett väl inövat tecken på jobbet för hon vet att när hon tryckt in all smörgås i munnen så får hon gå från bordet när hon sagt "tack". Hon strålar som solen när hon gör det :-)! Sen är det ju inte LIKA uppskattat att hon trots "tacket" måste sitta kvar på stolen tills hon tuggat ur munnen...

Hoppas det gick bra med klänningen idag!

Ses imorgon!

Kram kram!

Malin sa...

Duktiga Ebba (och mamma såklart) som lär sig fler fler tecken!

Skulle va roligt att se henne teckna nån gång.
Vet du hur många tecken hon kan nu? *nyfiken*
Kramkram "tecken-Malin" ;-)