SKOLGATAN

SKOLGATAN
Här härjar jag 3-barnsmamma som började blogga för att berätta om vårat mellersta barn som har downs syndrom

fredag 12 december 2008

Kub,nupp o va f..n allt heter!

En jobbarkompis till mig berättade att hennes vän hade gjort fostervattenprov och väntade nu på resultatet. Hade barnet downs syndrom så skulle hon ta bort det,min jobbarkompis frågade mig om vad jag tycker,hon hade berättat om mig för henne och sa att jag var så glad över Ebba.

Jag sa att innan jag hade Ebba så tror jag att jag hade tagit bort det,men jag är inte säker,jag hade ingen aning om vad ds innebar,klart man tror att det är det värsta som kan hända en för alla snackar ju bara om kub,nupp,moderkaksprov och fostervattenprov,allt för att hitta barn med downs syndrom. Jag är så innerligt glad och tacksam över att jag slapp ta ett sånt beslut,nu sitter vi här med världens charmigaste,härligaste unge och den glädjen hon ger tillbaks går inte att beskriva i ord och det går inte att förklara för andra som inte har egna downisar.

Det är just därför som man borde skaffa positiv information om ds,som alla föräldrar borde få ta del av innan man börjar erbjuda alla gravida kub-test *jag ryser*.

Jag kan gärna åka runt med Ebba och bo i olika familjer som har gjort fvp innan dom får resultatet så kanske man kan ändra på beslutet hos någon:-).

Fostervattenprov görs från v.15 och sen tar det 1-3 veckor innan man får resultatet,tänk man går nästan halva tiden,det är ju verkligen en bebis i magen,den har redan då utseendet som ett nyfött barn,ska man bara välja att svälja en tablett(eller vad man gör) så detta banet dör och föda fram det,alltså en Ebba,för mig känns det ju jä.ligt konstigt att man får göra så nu här på 2000-talet!

Här är mitt monster:-D

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hua då.. vilket monster!! *ler*

Skrev så här hos Ylvisen:

"Tänk att dom här små ljuvliga varelserna kan få den vuxnaste människa att nästan skita på sig av rädsla och skaffa en massa nödåtgärder.
Men det är rädda och okunniga människor det handlar om.
Huadå ungar!! Inte skrämmas sådär, det ska vi ändra på =)"


Kan inte fatta heller hur dom kan vara rädda för våra ungar..
Alla skulle ha nytta av att ha en Ebba boendes hos sig ett tag..

Titta bara på henne.. sicken ljuvlig sötnos..

Dom som kan ändra på någonting i framtiden är ju våra barn..
Därför måste dessa Downisar (och andra ) ut i samhället. Dom måste synas och bli en naturlig del av vardagen.
Barnen nu är framtidens vuxna och det är dom som sen kan ändra på lagar och så..
Det är vi nu som kan ändra folks uppfattning och låta dessa barn synas... bla på hemsidor på internet.
Att folk får se att våra barn inte är naturkatastrofer.

Dom barnen som tex har haft min Hanna som dagiskompis under alla år kommer att ha en helt annorlundare människosyn än dom som inte har träffat någon med Downs Syndrom...

Fint inlägg..

Må gott!

Kram!!

ylvisen sa...

Ja du, det var hemskt monster du har! Om din jobbarkompis undrar vad jag tycker så går det bra att fråga mig med! Hjärtat värker!!! Å du, ni får gärna komma hit och bo! Jag vet ju inte hur det är att ha en ds-flicka ;o)

Fint skrivet jessica, förstår dig ändå ut i fingerspetsarna! Tänk va okunskap, i mina ögon, kan ställa till det med aborter osv! BLÄ!

Längtar efter er! Stor kram!

Grodansmamma sa...

Det sötaste monster man kan tänka sig! Kramar

Anonym sa...

Ja du Jessica... Okunskap är människans största fiende känns det ibland som.. För tre år sedan kunde jag oxå vara "rädd" pga okunskap vad det skulle innebära att få ett barn med DS.. Nu är jag inte det minsta rädd längre! Tack o lov har man fått lära känna er dotter som sprider villkorslös kärlek runt sig!
Alla som erbjuds dessa tester borde även erbjudas att få träffa eller åtminstone få prata med någon som har barn med DS och vet vad det innebär.
Ebba har berikat mitt liv på ett sätt jag inte trodde var möjligt! Hon har öppnat mina sinnen för det som är främmande och det känns så härligt!
Stor kram till dig o tack för att du är min vän!
Kramar!

Anonym sa...

Inatt har jag äran att ha världens goaste Ebba hos mej! Och ett lättare, goare och gladare barn finns inte! Det beror självklart oxå på att hon har grymma föräldrar som har gjort henne till den lilla underbara person hon är! När jag gick i lågstadiet var jag livrädd för DS barnen på min skola men när man känner en sån där underbar liten prinsessa så bara jag ler!! Allt handlar som sagt om okunskap,, Alla borde få träffa Ebba så skulle de få sig en helt annan tankeställare!
Hon och henns familj är underbar på alla sätt!
Puss till er!

Skolgatan sa...

Tack vad fint ni skriver,jag blir ju rörd. Kram!

Emmas keramik sa...

Okunskap och rädsla gör människan farlig och elak. Jag har inte så stor erfarenhet av downisar men alla människor borde få chans att finnas här på samma vilkor och mötas med samma respekt oavsett hur man är!
Ut och sprid "downskärlek" så att folk slutar vara rädda och elaka.
Kram

Anonym sa...

Ebbagumman är mitt 4:e barnbarn och nog den jag längtar efter mest.Kanske för att hon verkligen ger en tid att känna hennes godhet och värme!Det värker i hjärtat av längtan efter er alla speciellt när det närmar sig jul!Jessica är en underbar mamma och Martin har verkligen vuxit med uppgiften mycket tack vare dej Jessica.Jag är så glad för att få dej till sonhustru!!!!! Kramar från farmor

Lena sa...

Glömde nästan bort vad du har skrivit om i detta inlägg efter att läst farmors kommentar som gjorde mig otroligt gråtig av allt vackert hon skrivit till dig.

Men jag håller med dig i allt du skrivit och ett otroligt sött och fint monster du har.
Fast mitt monster är allt finare (tycker jag alltså).

/Lena

ylvisen sa...

Ja va sjutton, det var en himla farmor och skriva, det blir så suddigt att läsa nu....

KRAM