SKOLGATAN

SKOLGATAN
Här härjar jag 3-barnsmamma som började blogga för att berätta om vårat mellersta barn som har downs syndrom

lördag 20 december 2008

Bebis-njutning och granklädsel

Idag fick vi äntligen till det så vi fick träffa nytillskotten,herregud jag har aldrig sett några sötare och finare ungar! Dom var helt underbara:-)

Wilmer:
Axel:

Efter vi hade besökt dom klädde vi granen,jättekul tyckte barnen. Den blev så fin. Nu har jag griljerat skinkan och har ett bröd på g i ugnen så nu luktar det jul här,härligt!
Imorgon ska vi ju fira lilla julafton,ska bli mysigt. Kul att träffa Hanna och Martin det var så längesen sist.


Visst blev vår lilla gran fin??:-)

Här kommer receptet på saffrans-kakan jag bakade till dagis:
Deg:
150g smör
5dl mjölk
1pkt jäst för söta degar
1dl socker
1/2tsk salt
11dl mjöl
1-2 kuvert saffran(jag hade ett)
Klet:
150g smör
2msk vanillin socker
3dl florsocker
100g philadelphia ost

Gör så här:
Slå på ugnen 225 grader.

Smält smöret,häll på mjölk,ljumma till fingervarmt. Smula ner jästen,rör tills jästen löst sig,tillsätt socker,salt,saffran och mjölet,rör ihop till en deg,det SKA vara en lös deg. Jäs 30 min under bakduk.

Under tiden: Smörj en form(min 28x40cm,jag hade vanlig långpanna som jag la två smörpapper i)och rör ihop kletet.

Häll degen i formen,tryck ut den jämt,kan vara svårt när den är så kletig men jag hade blöta händer så gick det bra. Klicka ut kletetmed tesked samtidigt som du trycker ner det lite i degen,tips är att ha två skedar så man får av det lättare. Jäs ytterligare 30 min.
Pensla med vispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i ugn 12-15 min.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka underbara bebisar!!! Att något så litet kan vara SÅÅÅ sött!
Kanon med receptet! Här ska bakas!
Ha en trevlig "lillejul"!
Kramiz!

Anonym sa...

Underbart!! Tack för receptet. Det ska jag verkligen prova :) Fd Hjobon Sara

ylvisen sa...

Supersnygg gran! :o) Nicke cake!

Anonym sa...

Håå vilka sötisar!! Såg familjen när de gick förbi här ute idag men hann iinte springa ut då... tyvärr!
Hoppas att ni har en mysig lilljulafton och att Ebba klarar sig från att bli sjuk!
Kram!